Utmaning

Husqvarna Group är världsledande inom produktion av utomhusprodukter så som motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och trädgårdstraktorer. Från 2013 har Husqvarna noga följt Internet-of-Things (IoT) framväxt och utveckling. När de tog beslutet att börja använda IoT sökte de en samarbetspartner med stor erfarenhet av strategisk produkt- och tjänsteutveckling.

Lösning

Husqvarna valde Knowit som sin samarbetspartner med uppdraget att säkerställa framtagandet av en framgångsrik strategisk roadmap. Samarbetet inleddes med workshops där Knowits konsulter från Advisory Services stöttade Husqvarna Group och deras divisioner i utvecklingen av deras nya strategiska roadmap för uppkopplade lösningar och tjänsteerbjudanden. Knowit spelade en viktig roll i implementeringen av Husqvarnas Connectivity Hub, som är ansvarigt för att koordinera Husqvarnas strategiska arbete. Knowit assisterade också med att skapa Husqvarnas avdelning Digital Services and Solutions, som är ansvariga för att skapa och underhålla IT-systemen.

Effekt

Genom sin Connectivity Hub och avdelningen för Digital Services and Solutions har Husqvarna effektivt kunnat utvecklas inom sina olika divisioner. Husqvarna har, med hjälp av Cybercom som strategisk partner, lanserat innovativa och effektiva lösningar för slutanvändaren och fått ökat marknadsintresse tack vare sin strategiska inriktning. Återigen visar Husqvarna prov på sin förmåga att skapa värde genom att anpassa sig till teknologiska och marknadsmässiga förändringar.

”När vi inledde den här resan fick vi användning av och uppskattade den erfarenhet och de resurser Cybercom (Knowit) kunde bistå med. Cybercoms (Knowits) konsulter har inspirerat oss, utmanat vårt sätt att tänka på och gett oss de bästa förutsättningarna för att anpassa oss till connectivity snabbt och effektivt”.

Andreas Rangert, VP Product Management & Development för Husqvarnadivision vid Husqvarna Group.

Kontakta oss
Patrik Lägermo
Head of Site and Sales Knowit Connectivity AB Site Jönköping
Kontakta mig
Kontakta mig

Till toppen