Bakgrund

I slutet av 2015 beslutade Jula att återigen satsa på e-handel. Den tidigare e-handeln pausades 2011, då fokus istället lades på att expandera butiksnätet i Polen och Norden. Det utbyggda butiksnätet med tillhörande logistik, en kundklubb på 2 miljoner medlemmar samt ett modernt centrallager i Skara är nu viktiga delar i nysatsningen på e-handel. Målet är att ta en del av de 60 miljarder som är detaljhandelns andel av e-handeln.

Utmaning

I den förra e-handelssatsningen var utmaningen att gå från postorder till e-handel. Nu var utmaningen att sy ihop helheten och kundupplevelsen för att få kunderna att handla på Jula, oavsett kanal, samt att optimera logistiklösningen för e-handel. Kunder som besöker e-handeln ska vilja handla hos Jula och då krävs en enkel och användarvänlig process som behåller kundens fokus.

Lösning

Julas nya e-handel är lättöverskådlig och uppmanar besökaren till att botanisera bland produkterna. Köpflödet är tydligt utan distraherande inslag – kunden kan enkelt behålla fokus. I samband med lanseringen startade även Jula kostnadsfri varuhusutlämning för e-handeln, inledningsvis i fyra varuhus i Sverige.

Teknik

Julas e-handelssatsning bygger vidare på befintlig plattform i Episerver Commerce och lösningen driftas i Episervers molnlösning DXC som bygger på Microsoft Azure. E-handeln är integrerad med en mängd system där affärssystemet M3, PIM-systemet inRiver samt betallösningen Adyen är centrala.

Resultat

E-handeln finns nu tillgänglig i Sverige, Norge och Polen. Premiärdagen var 3000 nyfikna samtidiga besökare inne och botaniserade på sajten och antal genomförda köp var över förväntan.

– Vi är mycket nöjda med Knowit Experience och ser dem som en av våra strategiska digitala partners. Tillsammans kommer vi nu kontinuerligt vidareutveckla e-handeln och se över de strategiska val som behöver göras, säger Henrik Ljungdahl, CIO på Jula.

Kontakta oss
Claes Bengtsson
Försäljning
Till toppen