Bild - <Webbdesign

En efterlängtad nyhet

Akademibokhandeln lanserade 2015 en ny webbplats med hjälp av oss. Nya delar visade till exempel utbud och lagersaldo för kedjans 115 butiker. Webbplatsen togs emot väl hos kunderna. Men fortfarande saknades en viktig bit: Möjligheten att faktiskt köpa böckerna på nätet, något hälften av landets bokköpare emellanåt önskar göra. Därför tog Akademibokhandeln nu nästa steg – att integrera en fullskalig, integrerad e-handel i webben.

Även denna gång stod vi för helheten – strategi/koncept, UX, design, utveckling och integrationer, QA, SEO och analys. Tillsammans definierade vi visionen: att skapa det bästa omnikanala erbjudandet i svensk detaljhandel.

Samma känsla i alla kanaler

Genom e-handeln kan Akademibokhandeln erbjuda ett betydligt bredare utbud. Du kan välja bland 10 miljoner titlar – något som aldrig skulle rymmas i butikshyllorna. I övrigt möts du av samma service som i Akademibokhandelns övriga butiker, till exempel inspiration och lästips från butikspersonalen. Här finns dessutom samma tävlingar, evenemang och nyheter som i butik och sociala kanaler.

Och om du är en av de drygt en miljon medlemmarna i Akademibokhandelns vänner får du självklart dina vanliga förmåner. Är du van vid att besöka Akademibokhandeln på stan kommer du med andra ord känna igen dig även vid ett besök från soffan.

Bild - Citat
Bild - Webb varukorg

En sömlös upplevelse

E-handeln behandlas på webbplatsen som en butik bland andra: Du kan se om boken du hittat finns inne i din närmaste butik, i e-handeln eller både och. Du väljer om du vill göra ditt köp i butik på stan eller direkt på nätet med hemleverans. Eller kanske använder du den populära reserverafunktionen, där personalen lägger undan boken åt dig i butik? I så fall går du direkt fram till kassan och hämtar den när du kommer in i butik. Skulle du ångra ditt köp kan du också välja: skicka tillbaka boken med post eller returnera den i din närmaste Akademibokhandelnbutik. Allt detta är självklart när service utvecklas utifrån användarens behov och ytterligare ett exempel på det fina med en omnikanal-strategi.

Bild - Olika devices

Resan mot visionen fortsätter

Resultatet av en storslagen vision och ett tätt samarbete blev lyckat. Och att det var en efterlängtad nyhet märks: Sedan lanseringen nyttjar tusentals kunder varje dag valfriheten kring hur de vill handla och få sina böcker.

Nu pågår arbetet med kontinuerlig utveckling av innehåll och funktioner. Och vi tar hela tiden nya steg mot visionen att skapa svensk detaljhandels bästa omnikanala erbjudande. Fortsättning följer med andra ord.

Kontakta oss
Gisela Bernhoft
Sales
Till toppen