
Utmaning
Elnätsbolagen i Sverige är just nu inne i en omfattande utbyggnad av elnätinfrastrukturen då cirka fem miljoner elmätare kommer att bytas ut före 2025. Den nya generationens mätare ger avsevärt större möjligheter för datainsamling och uppkoppling - de är en central komponent i Internet of Things (IoT) och därmed även för samhällsinfrastrukturen. Elnätsbolagen har viktiga beslut att fatta gällande till vilken grad de vill nyttja möjligheterna som ny teknik kan medföra. Besluten som tas gällande kravställningen påverkar elnätsbolagets möjligheter att leverera nya tjänster under en relativt lång tidsperiod framöver. Dessa strategiska frågeställningar bör därför spegla sig i de krav som ställs på utrustningen och kommunikationslösningen när den upphandlas. Det finns också stora möjligheter till automatisering, effektivisering i driften och OPEX-besparingar för elnätsoperatören.
Valet av kommunikationslösning blir därför strategiskt viktigt. Rätt val ger en framtidssäkrad infrastruktur, men också bättre kostnadseffektivitet, rätt säkerhetsnivå och prestanda. Fel val kan ge högre kostnader, såväl inom drift som på investeringssidan, oönskade inlåsningar och begräsningar kommersiellt.
Inför en upphandling är det svårt att veta hur olika alternativ kommer att fungera i praktiken och det är därför lätt att råka välja en lösning som inte är optimal.