E-handel och Google Analytics – så tar du nästa steg

Publicerad 10 feb 2021 Man considering meeting proposal

Vad är det viktigaste för e-handlare att mäta i Google Analytics? Och vilka är de vanligaste misstagen? Maxwell Stanford från Knowit Experience gästade podden E-handelstrender för att samtala om vägen till smidiga köpresor och lönsam marknadsföring.

Google Analytics finns på nästan alla webbplatser, men i många fall ligger den bara där och utnyttjas inte till fullo. Många sälj- och marknadschefer känner till grundläggande begrepp som besökare, sessioner och bounce rate, men få vet hur de ska agera utifrån sin data.

Stora fördelar med att arbeta datadrivet

Webbanalys är grunden för både smidiga köpresor och lönsam marknadsföring. I podden E-handelstrender samtalar Maxwell Stanford med Urban Lindqvist om vilka konkurrensfördelar det finns om du arbetar systematiskt med analysera kunddata.

– Det finns otroligt mycket som går att göra med Google Analytics. Men det krävs att kontot är korrekt uppsatt och att du vet vad du ska leta efter. Många tittar lite på trafiken, men inte mycket mer, säger Maxwell Stanford, Google Analytics-expert på Knowit Experience.

Glädjande nog är det ganska enkelt att komma igång. Du behöver ingen avancerad uppsättning för att plocka fram vettig data från flikar som till exempel Audience, Acquisition och Behaviour. Ett tips är däremot att lära sig Google Analytics på engelska. Då blir det enklare att söka sig fram till svar. 

Enhanced e-commerce - så tar du nästa steg

Men för att du som e-handlare ska kunna förstå dina kunder krävs det kunskaper bortom standardinställningarna och rapporterna i Google Analytics. Är det till exempel värt att lägga jättemycket tid på att skriva produktbeskrivningar? Hur går ecommerce tracking till i praktiken? Och sköts din datainsamling på ett sätt som är förenligt med GDPR?

För att kunna ta nästa steg kan det vara bra att få hjälp utifrån. Därför bjuder Knowit in till ett gratis webbinarium den 25 februari om just Google Analytics för e-handlare. Ett webbinarium som riktar sig till dig som jobbar med onlineförsäljning och behöver detaljerad insikt i hur trafiken påverkar er försäljning.

På seminariet går vi bland annat igenom hur du installerar filter och hur du sätter upp extra mätning i form av events. Vi kikar även på Google Tag Manager och hur du mäter att din marknadsföring faktiskt fungerar.

Har du något speciellt du skulle vilja att vi berör? Kom med idéer och lämna förslag via Knowit Experiences wishlist.

Vill du veta mer?
Kenneth Lyngshede
VP Client Relations - Knowit Experience
Kontakta mig
Kontakta mig

Till toppen