Knowit Analytics Lab - skapa affärsvärde med dataanalys

Publicerad 04 maj 2017 David Svensson, konsult på Knowit

För att verkligen få ut det mesta värdefulla ur ett företags data räcker det inte med rena BI-specialister, utan det behövs ett helt team med olika kompetenser. På Knowit Analytics Lab har man hittat en egen metod att få fram spännande resultat, som snabbt visar på affärsnyttan för kunderna.

Hur ska jag hitta nålen i höstacken? Det är frågan som många företag ställer sig idag när de ska försöka få ut värdefull information ur de stora datamängder som de samlat på sig eller som finns i deras omvärld. Traditionellt använder man BI-verktyg, bygger datalager och skriver SQL-frågor för att få fram det man vill ha.

På Knowit menar man att det inte är det enda svaret eller möjligheten längre.

- Idag har många företag stora mängder av ostrukturerade data som kommer från många olika källor. Då fungerar inte de traditionella metoderna allena, utan man måste tänka på ett nytt sätt och komplettera för att få fram den information som är mest värdefull för verksamheten, säger David Svensson, konsult på Knowit.

För att hjälpa företag lösa det här problemet har David Svensson och några av hans kollegor startat Knowit Analytics Lab. Grundtanken här är att det behövs ett team som har alla dessa olika kompetenser för att verkligen få fram de insikter ur data som en verksamhet har nytta av.

- Du behöver veta hur du ska hantera stora datamängder, analysera dem, se hur resultaten passar in i kundens affär och slutligen presentera slutsatserna som väldigt tydligt förklarar vad du kommit fram till. Så när vi hjälper en kund kommer vi alltid som ett team där olika personer står för olika kompetenser.

På Knowit Analytics Lab jobbar därför inte bara rena IT-konsulter utan också personer med bakgrund inom exempelvis ekonomi, grafisk design och kommunikation. Kunden får därmed all expertis som behövs från ett ställe.

Själva analysen skräddarsys efter varje företags behov och utförs genom en innovationsavdelning. Knowit Analytics Lab tar kundens data och analyserar den i olika dimensioner under en förutbestämd tidsperiod. Detta sker i kontinuerlig dialog med kunden och teamet presenterar sedan sina slutsatser. Slutsatserna är då specifikt anpassade till kundens verksamhet och visar hur företagets egen data kan användas för att göra dem mer konkurrenskraftiga.

För den som vill ge sig in i ett område där det fortfarande finns mycket att upptäcka är Knowit Analytics Lab rätt plats.

- Det händer så mycket inom dataanalys nu att man verkligen måste brinna för att lära sig mer inom området för att hänga med i utvecklingen. Fördelen här är att man har en given möjlighet att testa och genomföra sina idéer eftersom det är så mycket som inte prövats än.

För mer information kontakta gärna David Svensson eller Mia Schriwer.

För mer information om våra erbjudanden, läs här!

Vill du arbeta med oss, läs mer om alla våra lediga jobb här!

Till toppen