Lunchseminarium: Öka avkastningen med datadriven attribution

Vill du lära dig mer om hur datadriven attributionsmodellering ger bättre insyn i ditt företags marknadsföring? Kom och inspireras över en lunch hos oss!

Attribution är ett begrepp som används för att definiera ett värde för en kontaktpunkt baserat på hur stor inverkan den har haft på ett mål som satts upp för verksamheten, exempelvis en genomförd transaktion.

Om man exempelvis besökt en webbplats fyra gånger från fyra olika källor och handlat för 800 kr skulle man kunna dela upp värdet på varje enskild källa och därmed tilldela dem ett värde på 200 kr vardera. Den typen av modell kallas för linjär attribution och innebär alltså att man tilldelar varje kontaktpunkt värdet av transaktionen dividerat med antalet kontaktpunkter besökaren använt för att ta sig till webbplatsen innan köpet genomfördes. Det finns många modeller för attribution och olika modeller passar olika bra beroende på hur verksamheten ser ut.

Genom att implementera en attributionsmodell som passar verksamheten, eller en datadriven attributionsmodell, får man betydligt bättre insikt i sin marknadsföring och kan se hur stor inverkan de olika kampanjerna har haft på den totala försäljningen, istället för att endast se till sista kontaktpunkten.

Vi bjuder på lunch! Anmäl dig senast den 23/10, eventuella matpreferenser och allergier skickas i ett separat mail till Karin.Ericsson@knowit.se

Talare

Linus Larsson Head of digital marketing & analytics, Knowit Experience

Agenda

12.00 - 13.00 - Lunchpresentation

Till toppen