Experience

Employer Branding boot camp - Locka rätt anställda på rätt sätt

Employer branding handlar om hur ett företag eller organisation uppfattas som arbetsgivare. Ett arbetsgivarvarumärke besitter olika associationer hos mottagaren och genom att påverka dessa associationer kan man influera synen på sitt varumärke i förhållande till potentiella, nuvarande och tidigare anställda. Komplexiteten i detta har flyttat HR-avdelningen och kommunikations- och marknadsavdelningen närmare varandra.

Många kanaler ska samspela med varandra och kommunicera på ett sätt som lockar olika kompetenser, hämta kraft ifrån företagets värderingar och spegla företagskulturen. En kandidat kan självklart höra med vänner och bekanta men en stor del av relationsskapandet sker digitalt och här handlar det om att förmedla intryck och information på ett väl genomtänkt och genomarbetat sätt. 

Att locka och behålla unga talanger, lyfta anställda, veta vad och hur man ska skriva i jobbannonserna, internkommunikationen och dina medarbetares närvaro i sociala medier. Allt hänger ihop och ger en bild av företaget.

Digital förändring pågår

Idag är en majoritet av våra kontakter med kandidater digitala. De efterfrågar allt bättre kommunikation, upplevelser och tjänster. Har ni synkat er kommunikationsstrategi med er personalstrategi? 

Vad syftar kursen till?

Att svara på frågorna ”VAD?” och ”VARFÖR?” kring digital kommunikation och dess koppling till HR. Att djupdyka i strategier och arbetssätt kring: Digital HR, employer branding, emplyee advocacy och sociala medier.  Svara på ”HUR?” utifrån era önskemål. Att fördjupa sig i era förutsättningar för att lyckas att svara upp emot era behov och preferenser.

Vem riktar sig kursen till?

Kursen riktar sig framförallt till HR-chefer, personalchefer, rekryterare, marknadschefer, marknadsförare, kommunikationschefer, kommunikatörer och ledningsgrupper. Det är extra bra om ni bestämt er för att locka till er rätt kompetenser och framstå som en attraktiv arbetsgivare. Kurspriset avser fyra timmar och prissätts per deltagande person (4500 kr per person).

 

Vilka kursmoment ingår?

  • HR och kommunikation (HR och kommunikation). Best practice (ex)
  • Kommunikation och HR (Inbound Marketing och HR). Best practice (ex)
  • Personas-övning: 3 "målgrupps-karikatyrer" tas fram
  • Taktiker, kanaler, verktyg och exempel
  • Att lyfta medarbetare
  • Att föra dialog
  • Ansökningsprocessen
  • Trendspaning

Vem leder halvdagen?

Beroende på era önskemål och storleken på den grupp som deltar (max 10 personer) anpassar vi antalet kursledare.

Markus Blomberg arbetar som digital marknadsföringskounsult inriktad på Inbound Marketing. Markus har en bred erfarenhet från både B2B och B2C, är inbound marketing, content marketing, digital pr- och email marketing-certifierad. Han har tidigare bland annat arbetat som Marketing Specialist med digital inriktning, marknadsansvarig, och som kommunikatör. Markus brinner för att driva förändringsarbete och nytänkande inom ägd och förtjänad media. Han har en akademisk bakgrund inom medie- och kommunikationsvetenskap och pr.

Henrik Ladström är digital HR-konsult och hjälper kunder inom HR att digitalisera sitt arbete och säkra upp inför framtiden. Henrik är i grunden beteendevetare och har hela sin yrkesverksamma tid befunnit sig inom organisationsutveckling och digital kommunikation. Henrik jobbar med flertalet namnkunniga bolag och organisationer för att stärka deras digitala EVP, genomföra digitala beteendeförändringar och skapa varumärkesambassadörer. Han är också en av LinkedIns officiellt associerade experter i Sverige.

Talare

Markus Blomberg Inbound Marketing Consultant
Henrik Ladström Digital HRM Consultant
Till toppen